AAA-quickscan laten maken

De Aortastichting werkt samen met een aantal echocentra in Nederland om het voor iedereen mogelijk te maken om een AAA-quickscan te laten maken. De uitslag van de scan krijgt u mee naar huis om met uw huisarts te bespreken.

AAA-quickscan voor senioren

Dit is een eenvoudige echo-meting van de buikslagader. Deze echografie is vooral bekend vanwege de toepassing bij zwangerschapscontrole. Hierbij wordt dezelfde techniek gebruikt om het ongeboren kind en de baarmoeder zichtbaar te maken. Een echo-onderzoek is volstrekt ongevaarlijk en u voelt er nauwelijks iets van. U ligt op een onderzoeksbank, waarbij alleen uw buik ontbloot hoeft te worden. Voor een goed meet-resultaat wordt een gel gebruikt als contact tussen de echo-kop en de buik. Om het onderzoek goed te kunnen verrichten, is het gunstig wanneer u tevoren bij voorkeur nuchter bent of hooguit een lichte maaltijd hebt gebruikt. Het onderzoek duurt ongeveer een kwartier en u krijgt de resultaten direct mee om zonodig te bepreken met uw huisarts. De kosten zijn circa €40,- en worden momenteel (nog) niet door de ziektekostenverzekering vergoed. In sommige gevallen (1 tot 2%) kan bij echografisch onderzoek de aorta niet of slecht worden gemeten, bij voorbeeld wegens aanwezigheid van darmgas of bij obesitas. In dat geval kunt u overleggen met uw huisarts om een verwijzing te krijgen naar een ziekenhuis om de aorta in de buik alsnog op een andere wijze te kunnen meten.

De AAA-quickscan-centra die deze metingen uitvoeren vindt u hieronder. Wilt u op de hoogte worden gesteld wanneer een nieuw centrum opent, stuur dan even een email naar info@aortstichting.nl.

AAA-quickscan-centrum- Hoofddorp

• Edith Adriaansen